Cafeïne & geschop in mijn buik | Week 24 & 25

10 January 2021

De bewegingen in mijn buik nemen toe. Ik ben allang niet meer de enige die het kan voelen. Ook de kinderen hebben dit voor het eerst mogen voelen. Weer zo een bijzonder moment met elkaar. Er zijn allerlei redenen die maken dat de kleine gaat bewegen. De bekendste: als ik even rustig zit of ga slapen. Maar ook juist op andere momenten wordt de onrust in mijn buik groter. Op die momenten vraag ik me dan af of dit gebeurd omdat de kleine het juist wel of misschien toch niet zo naar zijn zin heeft? Daarom vertel ik graag meer over zo een moment...

Eén van de eerste dingen die je hoort van je verloskundige als je zwanger bent: geen alcohol, geen drugs, geen sigaretten en minder cafeïne. Heel logisch. Dit is allemaal niet goed voor je kindje. Het effect van alcohol op de ontwikkeling van je kindje is groot en inmiddels door menig onderzoek bevestigd. Het kan de nodige schade geven in, onder andere, de hersenen. Ditzelfde geldt voor drugs. Een ongeboren baby kan er zelfs al verslaafd aan raken. Ook is roken geen goed idee voor je kindje. Wist je dat er echo’s zijn gemaakt van een rokende moeder? Op die echo’s is te zien wat een baby doet zodra een moeder een trekje neemt van haar sigaret. De baby schermt zijn oogjes af met zijn armpjes en trekt grimassen. Kijk dit filmpje waarin je beelden van deze echo’s ziet. Daarnaast is uitgebreid bekend dat het o.a. het risico op een vroeggeboorte, wiegendood en ademhalingsproblemen verhoogd door de nicotine in sigaretten.

 

Wist je dat er echo’s zijn gemaakt van een rokende moeder? Op die echo’s is te zien wat een baby doet zodra een moeder een trekje neemt van haar sigaret.

 

Voor cafeïne is dit vaak toch nog anders. Laat ik het zo zeggen. Ook cafeïne is niet goed voor je kindje. Het onderzoek hiernaar is echter minder uitgebreid en de resultaten lopen meer uiteen. Daarnaast wordt het gebruik van cafeïne door veel mensen als minder ernstig gezien. Het drinken van koffie wordt meer geaccepteerd dan het roken van een sigaret bij je dikke buik. Toch is cafeïne ook een stofje wat in het rijtje van eerder genoemden thuishoort. De cafeïne komt namelijk binnen enkele minuten vanuit het bloed via de navelstreng bij je kindje terecht. En daar kan het direct zorgen voor onrust en een verhoogde hartslag. Twee dingen die je zelf ook kunt ervaren, naast dat het je alerter en geconcentreerder maakt. Mogelijk zorgt het langdurig gebruik van cafeïne daarbij tot een vertraagde groei en ontwikkeling, een lager geboortegewicht en heeft het effect op de bloedvaten tussen de baarmoeder en de placenta.

 

Er wordt dus niet geadviseerd om dit te minderen naar helemaal niks. Dit is wat ik uiteindelijk wel heb gedaan, ik ben gestopt met koffie drinken.

 

Cafeïne zit trouwens niet alleen in koffie. Het zit in veel meer producten. Denk aan thee, chocolade, cola en energiedrankjes. Er zit zelfs nog wat cafeïne in cafeïnevrije koffie. Toch wordt het oké gevonden om 1 tot 3 koppen koffie per dag te drinken en het cafeïne gebruik te beperken tot 200mg per dag. Er wordt dus niet geadviseerd om dit te minderen naar helemaal niks. Wat we dus wel bij de eerste genoemde schadelijke producten zeggen. Dit is wat ik uiteindelijk wel heb gedaan, ik ben gestopt met koffie drinken. En dat deed ik zonder moeite en vanuit liefde voor ons kindje. En trouwens er zijn genoeg alternatieven. Er is genoeg thee zonder theïne (de thee variant van cafeïne). Je kunt een heerlijke Chai Latte, een cafeïne vrije koffie (de hoeveelheid cafeïne is minimaal), of een warme choloademelk drinken. Goede alternatieven met niet of nauwelijks cafeïne erin. Waarom ik dan eigenlijk gestopt ben met koffie drinken?

 

Geen onrustig schoppend kindje meer tijdens mijn cafeinevrije-koffie-momentje.

 

Ik heb mij altijd gehouden aan mijn eigen regel: maximaal 1 kop koffie per dag! Daar hield ik mij braaf aan en al mijn zwangerschappen was dit prima. Voor mij én voor mijn kindje. Tot nu dan. Nu voelt het anders en ineens begon ik te merken dat de kleine toch wel heel erg druk werd als ik even lekker ging zitten met een kop koffie. Die onrust en toename van de hartslag waren er duidelijk. En ik voelde dat dit niet kwam door het rust momentje wat ik had, maar door de cafeïne in de koffie. Na 3 dagen hier heel bewust op gelet te hebben, hakte ik de knoop door. Vanaf nu geen koffie meer voor mij. Alleen nog cafeïnevrije koffie en heel soms één klein slokje van de koffie van mijn man. En het effect was er direct. Geen onrustig schoppend kindje meer tijdens mijn cafeinevrije-koffie-momentje. Geen onrust en verhoogde hartslag voor onze kleine. Ik moet daarnaast iets toegeven: chocolade ga ik echt niet laten staan. Dat is iets wat ik niet ook kan missen. Maar ik eet alleen goede en hele pure chocolade. De hoeveelheid cafeïne daarin is laag. En wist je dat er ook stofjes in zitten die juist stressverlagend zijn?

 

PS: Deze weken hebben Faas en Thije voor het eerste het kindje voelen bewegen. We lagen in bed en ik legde hun hand op mijn buik. De beweging was nog maar klein, maar ze wisten direct dat dit niet mijn ademhaling was. De blik in hun ogen zal ik nooit vergeten. Zo bijzonder. Ik leerde ze gelijk hoe ze met de baby kunnen spelen door zachtjes te duwen op mijn buik. En dat laatste heb ik geweten, er wordt wat afgeduwd !

 

Over elke week van mijn zwangerschap schrijf ik op mijn blog en deel ik persoonlijke ervaringen afgewisseld met informatieve weetjes. Ik schrijf zoveel mogelijk vanuit mijn gevoel en vanuit een visie op natuurlijk zwanger zijn. Toch probeer ik ook de andere kant te belichten omdat ik mij realiseer dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is om zwanger te worden en zijn!
Ik wil je dan ook op het hart drukken dat alles wat ik schrijf liefdevol bedoeld is. Ondanks dat kun je je geraakt of gekwetst voelen. Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Ik sta open voor jouw feedback, jouw verhaal of jouw mening. Heb je na het lezen van een blog behoefte aan contact met mij, doe dat dan zeker. Ik gun ook jou een prachtige zwangerschap!