Selfcare| Week 14

14 December 2020

Goed voor jezelf zorgen. Het is zo simpel en tegelijkertijd zo moeilijk. Helemaal als je zwanger bent. We moeten immers gewoon door blijven gaan alsof we niet zwanger zijn. Gewoon blijven werken. Blijven zorgen voor ons gezin. De boodschappen en het huishouden doen. En een druk sociaal leven hebben. Dat is wat de maatschappij van ons verwacht en wij vrouwen onszelf aanpraten. Een beetje meer liefde mag wel.

De afgelopen weken heb ik de nodige selfcare aan mijzelf moeten geven. Afgelopen week wilde en moest ik van alles; vooral van mezelf. Mijn werkzaamheden afronden met een naderend verlof. De verjaardag vieren van onze jongste zoon inclusief traktatie, eerste schooldag en de nodige familieborrels. En ik wilde aan La Louz werken, blogs schrijven en content maken. Te veel voor 1 week merkte ik al snel. Te grote verwachtingen en te veel wensen, en in de avond zat ik te vaak doodmoe op de bank. Iets te veel TE. Wat ik nodig had was een dosis aandacht voor mijzelf. Een warm bad, een meditatie, een goed boek, verzorgd worden door mijn man en op tijd naar bed. Ik sprak mijzelf liefdevol toe, liet mijn verwachtingen en wensen los, en accepteerde het zijn. Ik gaf mijzelf selfcare. Deed ik dit ook al zo goed in het begin van mijn zwangerschap?

 

Ik gaf mijzelf selfcare. Deed ik dit ook al zo goed in het begin van mijn zwangerschap?

 

Ik schrijf nu, in december, over week 14 in mijn zwangerschap. Een week die plaatsvond midden in de bloedhete zomer van 2020. Een hittegolf diende zich aan en ik zag er erg tegenop. We hadden al best wat warme dagen achter de rug en die trok ik verdomd slecht. Mijn zwangere lijf had er duidelijk moeite mee en ik vond het maar lastig om rustig aan te doen. Ik was immers pas 14 weken zwanger en het werk ging gewoon door. Ik moest ook gewoon doorgaan vond ik. Ik kon mij die dagen slecht concentreren, voelde me niet goed, futloos en zonder energie.

 

Ik had een lage bloeddruk en door de warmte werd dit alleen maar versterkt. Daarnaast was ik nog steeds niet helemaal stressvrij en had ik hoge verwachtingen van mijzelf. Ik wilde gewoon doorgaan met alles, wilde me niet laten beperken door deze prille zwangerschap en kon me er maar moeilijk aan overgeven. Toch moest ik wel, het ging gewoon niet. Ik zat doelloos naar een computerscherm te staren. Voelde me slecht als ik ‘s ochtends uit bed kwam maar sleepte me toch naar mijn werk. En in de avond was ik kapot.

 

Lage bloeddruk in de zwangerschap
Een zwangere vrouw heeft normaliter een lagere bloeddruk, met name in het begin van haar zwangerschap. De bloeddruk daalt door de veranderingen in je lichaam. Je maakt meer bloedvaten aan en je hebt meer bloed nodig. Dit bloed moet ook worden aangemaakt en die twee gaan niet altijd helemaal gelijk op. De bloedvaten die er zijn worden wat wijder en slapper, en dat veroorzaakt een lage bloeddruk. En die bloeddruk kan je dus klachten geven, al hoef je er niet veel van te merken. Maar als het dan ook nog erg warm is, zetten de bloedvaten van nature nog meer uit om je lichaam te helpen afkoelen. Hierdoor zal je bloeddruk alleen maar meer dalen én kunnen je klachten toenemen.

 

Duizeligheid, vermoeidheid, je niet meer kunnen concentreren en flauwvallen. Klachten die passen bij een lage bloeddruk en heel vervelend kunnen zijn. Ze doen overigens geen kwaad bij je kindje, alleen flauwvallen is een risico voor je groeiende buik waar je op kunt vallen. De klachten zijn echter wel heel erg belemmerend voor jouzelf en je moet die klachten serieus nemen. Duizelig in de auto naar je werk rijden, geen goede combi. Vermoeid en zonder focus achter je bureau naar een beeldscherm staren, niet heel erg productief. Je zult jezelf met dit alles alleen maar meer frustreren en er stress van krijgen. Niet wat je wilt voor het kindje in je buik. En dit kindje zal daar maar één keer groeien.

 

En als je het echt heel lastig vind om voor jezelf te zorgen, bedenk dan dat je hiermee ook goed voor je kindje zorgt. En dat is minstens zo belangrijk!

 

Wat kan er dan helpen als je bloeddruk laag is?
Een goede portie selfcare om mee te beginnen. Zeg je afspraken af, regel oppas voor eventuele andere kinderen, meld je ziek op werk en vraag mensen om hulp. Ga na of er iets is wat de klachten van de lage bloeddruk doen toenemen. Mogelijk kun je hier al wat oorzaken wegnemen. Is het erg warm, zorg dan voor verkoeling met bijvoorbeeld een voetenbadje op zijn tijd. Heb je veel lichamelijke klachten, neem dan voldoende rust en verlaag je werkuren. Is  er reden voor stress; kijk dan hoe je deze stress kan verminderen en (tijdelijk) uit je leven kunt bannen. En als je het echt heel lastig vind om voor jezelf te zorgen, bedenk dan dat je hiermee ook goed voor je kindje zorgt. En dat is minstens zo belangrijk!

 

Wat was mijn ultieme selfcare moment? Ik heb mijzelf ziek gemeld op werk!

 

Wat ook zeker helpt: blijf rustig bewegen en wissel dat af met voldoende rust, doe alles in de laagste versnelling. Leg je benen hoog, drink voldoende en regelmatig iets met zout zoals bouillon, eet iets meer zout (denk aan zoute drop voor een dipje onderweg) en blijf regelmatig eten. Voorkom snelle bewegingen zoals bij het uit bed stappen. Alles voorkomt dat je te snelle wisselingen in je bloeddruk krijgt en er wordt gestreefd naar een relatief stabiele bloeddruk

 

En hoe heb ik dat nou zelf gedaan?
Wat was uiteindelijk mijn ultieme selfcare moment toen het echt niet meer ging? Ik heb mijzelf ziek gemeld op werk, een grote zak drop gekocht en ik heb heel weinig gedaan! Zo simpel als ik het nu schrijf, zo moeilijk was het deze stap te zetten. Waarom? Ik heb veel moeite met mijzelf ziek melden, ik vind dat ik gewoon door moet gaan. Ik moet echt met koorts op bed liggen, wil je mij niet meer op werk zien verschijnen. Het was voor mij echt een grote drempel om de telefoon op te pakken en mijn leidinggevende te laten weten dat ik er een paar dagen niet zou zijn. Daarnaast voelde het op dat moment heel dubbel: de week erna zouden we immers op vakantie gaan. En die vakantie hadden we net met drie dagen verlengd, we zouden woensdag al weggaan in plaats van zaterdag pas. ‘Ik kon toch nog wel even volhouden die laatste dagen’, was dan ook mijn gedachte.

 

Liefdevol en mild voor jezelf zijn is altijd, ook als je niet meer zwanger bent, het grootste cadeau wat je aan jezelf kunt geven!

 

Toch ben ik zo blij met de selfcare die ik ons, mijzelf én mijn kindje, heb gegeven. Na het verlossende telefoontje viel er een last van mijn schouders, voelde ik me gelijk een stukje beter en kon ik het loslaten. Ik ben heel weinig gaan doen. Lag regelmatig een uurtje op onze slaapkamer in de airco, waar ik normaal geen groot fan van ben. Daar knapte ik dan even van op om wat meer energie te hebben. Ik bleef veel thuis, ook met de kinderen. Zette voor hun een badje in de tuin waar ik uiteindelijk het vaakst met mijn voeten in zat voor verkoeling. Ik liet het huishouden voor wat het was, deed alleen het hoognodige of liet dit liggen voor mijn man. Want bedenk je dit: Liefdevol en mild voor jezelf zijn is altijd, ook als je niet meer zwanger bent, het grootste cadeau wat je aan jezelf kunt geven!

 

Over elke week van mijn zwangerschap schrijf ik op mijn blog en deel ik persoonlijke ervaringen afgewisseld met informatieve weetjes. Ik schrijf zoveel mogelijk vanuit mijn gevoel en vanuit een visie op natuurlijk zwanger zijn. Toch probeer ik ook de andere kant te belichten omdat ik mij realiseer dat het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend is om zwanger te worden en zijn!
Ik wil je dan ook op het hart drukken dat alles wat ik schrijf liefdevol bedoeld is. Ondanks dat kun je je geraakt of gekwetst voelen. Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Ik sta open voor jouw feedback, jouw verhaal of jouw mening. Heb je na het lezen van een blog behoefte aan contact met mij, doe dat dan zeker. Ik gun ook jou een prachtige zwangerschap!